Spiritueel Wakker
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Spiritueel Wakker

Spiritueel en paranormaal forum
 
IndexLaatste afbeeldingenInloggenRegistreren
DIT FORUM IS GESLOTEN!! * * (gezien het feit dat er geen mogelijkheid is om het forum op slot te zetten maar alleen definitief te verwijderen, heeft het alleen nog een functie als data bank * *

 

 Het Solse Gat

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
Maire
Admin
Maire


Registratie : 03-11-12
Leeftijd : 66
Geboortedatum : 03-09-57
Woonplaats : Prov. Utrecht
Aantal berichten : 2279
Vrouw Maagd

Het Solse Gat Empty
BerichtOnderwerp: Het Solse Gat   Het Solse Gat Icon_minitimedo 28 maa - 23:19


Solse Gat is één van de mysteries zoals het Ronde Huis te Nunspeet, Huize Valentijn (Erica),
Eper Incest Affaire, Droste Terrein etc....stuk voor stuk huizen/terrein met vreemde voorvallen
wat nooit is opgelost maar wel nog altijd tot de verbeelding blijft spreken.

De info die ik op dit moment hier over heb plaats is vast, zo kan het steeds verder groeien.


================


Het Solse Gat Solse-gat

De legende van het Solse Gat
Een spookverhaal over een verzonken Veluws klooster
Midden op de Veluwe - in het bos tussen Putten, Garderen en Drie - ligt het Solse gat, een grote kuil tussen de heuvels. Daar stond eens een machtig klooster met veel torens. Het werd omgeven door een gracht en een brede, statige laan leidde naar de poort.

Maar het was een boos klooster; de overste en alle monniken hadden hun ziel aan de duivel verkocht. Ze leidden een leven van overdaad en weelde. Midden in de nacht werd de zwarte mis gelezen waar alle heksen en spoken uit de omgeving aan deelnamen. Men dronk wijn uit emmers en de hele nacht werden er overvloedige maaltijden opgediend. De duivel zorgde ervoor dat de voorraad nooit opraakte en hij mengde zelf de wijn. Er werd gedanst, gezongen en gevloekt tot in de vroege morgen. Velen hadden 's nachts binnen het klooster vreemde en angstaanjagende geluiden gehoord en iedereen wist dat de hele nacht de vensters van alle zalen hel verlicht waren.

Dat heeft geduurd, tot in een stormachtige kerstnacht, nu al eeuwen geleden. De dorpelingen bleven tijdens die storm angstig in hun huizen en hoorden midden in de nacht plotseling één hevige donderslag. De volgende ochtend kwam een jongetje het dorp binnenrennen en vertelde dat het klooster in het bos geheel was verdwenen en er op die plaats een ijzingwekkend diepe kuil ontstaan was. De bomen er omheen lagen ontworteld ter aarde. Alle bewoners wilden het wonder zien. Men vond nog een met klinkertjes geplaveid straatje en de brede, statige laan; dat was alles wat van het klooster restte. De aarde had zich geopend en zich weer gesloten.

Sinds die tijd komt er om middernacht uit de diepte van het Solse gat een vreemd geluid. De klokken van het verzonken klooster beginnen onregelmatig en schor te luiden, alsof ze allen gebarsten zijn; eerst zacht, maar steeds harder en angstiger. Dan komen uit het duister van de brede laan de geesten van de monniken. Al klagend wandelen ze in een lange sombere rij: langzaam en gebogen gaan ze rondom het gat, waaruit een blauwe gloed opstijgt. Dan zweven ze allen rusteloos uiteen, om opnieuw uit de schaduw van de laan in een lange rij langzaam naar voren te treden. Dit gaat door tot aan het daglicht, dan vluchten ze plotseling jammerend weg in het diepste duister van de sombere kuil.

Zodra de zon schijnt, is het alsof er niets is voorgevallen. Alles is er rustig en men zou er haast aan twijfelen, dat even tevoren de schimmen verdwenen zijn in het water midden in de kuil van het Solse gat.


Samenvatting: Midden in het bos op de Veluwe heeft vroeger een duivels klooster gestaan. Het is echter op een dag ten onder gegaan in de diepte, maar nog altijd kan je er vreemde verschijnselen in de nacht waarnemen...
Toelichting: Zie ook: Het spook bij het Solse Gat. Een andere plek waar in een kerstnacht een gebouw in de diepte is gezonken, is het kasteel van Egbert van Loenen. Wat nu rest is 'De Zwarte Kuil van Loenen' (niet ver van de Waal), waar elk jaar in de kerstnacht het gelui van klokken is te horen. Zie ook de sage: De sage van de Magerhorst over kerkklokken die luiden in Duiven.

Volgens sommigen zou in vroeger tijden bij het Solse gat de zon zijn aanbeden. In het begin van de 19e eeuw werd er nog de "Solsche kermis" gehouden. Bij het Solse gat werden dan koektentjes enz. opgericht. Het voornaamste vermaak, waarvoor de boeren van heinde en verre, zelfs uit Holland kwamen, bestond toen in drinken en vechten. De ruwste dronkemanstonelen vonden er plaats. Het was om deze reden dat de Solse kermis van overheidwege verboden werd. Deze samenkomsten waren wellicht een verworden overblijfsel van de Germaanse bijeenkomsten die een godsdienstige strekking hadden. En aangezien men in de begintijd van het christendom bij voorkeur kerken en kloosters bouwde op plaatsen waar vroeger de heidense godsdienstplechtigheden werden gehouden, zo is het niet onwaarschijnlijk dat hier werkelijk een klooster heeft gestaan.

De naam Solse Gat dateert uit een ver verleden, toen de Germanen die in de omgeving leefden de zonnegod Sól vereerden. Een andere naam uit de omgeving die nog refereert aan de Germaanse goden is die van het buurtschap Drie (naar de Germaanse bosgod Thri). Zie: De bomen van Drie.

Het Solse Gat is ook een populaire bestemming voor New Age-ers en wichelroedelopers, omdat zij hier leylijnen vinden.


Bron: Volksverhalen Almanak
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.ayumi-coaching-counseling.nl/
Maire
Admin
Maire


Registratie : 03-11-12
Leeftijd : 66
Geboortedatum : 03-09-57
Woonplaats : Prov. Utrecht
Aantal berichten : 2279
Vrouw Maagd

Het Solse Gat Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het Solse Gat   Het Solse Gat Icon_minitimedo 28 maa - 23:23


Het Solse Gat Bosspook


Het spook bij het Solse Gat

Een Veluwse sage over een dolende rusteloze ziel
Dicht bij het Solse Gat, die eenzame en onzalige plaats in het bos, is een open plek, waar gras groeit. Op een dag, nu al heel lang geleden, liet een herder daar zijn kudde grazen. Hij lag zelf languit in de zon te luieren, terwijl hij de zorg voor de kudde aan zijn hond overliet.

Plots werd hij in zijn rust gestoord door een vreemdeling die hem de weg vroeg naar Harderwijk waar hij een grote som geld naartoe moest overbrengen. Toen de herder dit hoorde, ontwaakte de hebzucht in hem.

Er was niemand in het eenzame bos. De enige levende wezens in de omgeving waren zijn schapen, zijn hond en de niets kwaads vermoedende vreemdeling. De herder sprong plotseling overeind, greep de ongelukkige onverhoeds bij de keel, wurgde hem en bracht hem daarna met zijn mes nog verscheidene dodelijke wonden toe. Na de man, die te goed van vertrouwen geweest was, van alles beroofd te hebben, verstopte hij het dode lichaam in de struiken. Korte tijd daarna werd het lijk van de vreemdeling ontdekt; maar hoe men ook zocht, geen spoor van de moordenaar werd gevonden en niemand had ook maar de minste verdenking jegens de herder.

Er gingen jaren voorbij en de mensen waren de moord bij het Solse Gat al bijna vergeten. De schaapherder was een oud en respectabel man geworden, die de mensen noemden als een voorbeeld van vlijt en spaarzaamheid, en die, naar men zei, zó zuinig had geleefd, dat hij zich op zijn oude dag best kon redden. Maar toen kwam de herder op vreemde wijze te sterven.

's Avonds hadden de buren hem nog op de weg gezien en de dag erna werd hij dood in bed gevonden. Naar gewoonte werd hij drie dagen later begraven. Maar tot grote ontsteltenis van de doodgraver en de andere dorpers, vond men de morgen na de begraafdag de kist losgewoeld uit de grond, en rechtovereind naast het graf staan. Opnieuw werd de kist begraven en opnieuw stond hij de volgende dag naast het graf. Daaruit begrepen de mensen dat er iets niet in de haak moest zijn met de dode herder en dat de man, die ieder voor eerlijk en braaf had gehouden, een moordenaar moest zijn geweest.

Het lijk werd nu op een baar gelegd, en men spande twee paarden zonder bit of toom ervoor. De paarden liepen rustig en zeker alsof ze bij de toom geleid werden en ze sloegen de weg in naar het bos.

Maar toen ze op de open plek bij het Solse Gat aankwamen, bleven ze plotseling angstig staan, ze snoven in de lucht en beefden over al hun leden, alsof ze een vreselijk visioen aanschouwden. Ze wilden niet verder voorwaarts en de mensen wisten nu wie de moordenaar van de vreemdeling geweest was.

Op de plaats waar de misdaad plaatsvond, werd de herder begraven en sinds die tijd doolt zijn rusteloze ziel daar rond tot schrik van menig wandelaar, die in de late avond op weg naar huis die plek voorbij moet.


* * * EINDE * * *

Samenvatting: Een herder vermoordt uit hebzucht een reiziger. Niemand komt er achter totdat de herder overlijdt. Tot drie maal toe wordt zijn graf losgewoeld en staat de kist weer op de aarde. Dan komt uit dat de herder de moordenaar van de reiziger is en nog steeds doolt zijn rusteloze ziel in de bossen bij het Solse Gat.
Toelichting: Zie ook De legende van het Solse Gat over het ontstaan van die plek. Iemand wiens lijk ook op een wagen het bos ingestuurd wordt, omdat het onmogelijk is de kist fatsoenlijk te begraven, vinden we in De witte juffer van Kwadenoord.

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.ayumi-coaching-counseling.nl/
conrodray

conrodray


Registratie : 08-11-12
Leeftijd : 62
Geboortedatum : 20-05-61
Woonplaats : schoonhoven
Aantal berichten : 314
Man Stier

Het Solse Gat Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het Solse Gat   Het Solse Gat Icon_minitimevr 29 maa - 8:34

hoi maire je bent vandaag lekker aan het schrijven geweest.
heb je verteld dat ik als kind veel s'nachts in het solse gat ben geweest heb daar een hoop gezien en gehoord.
van het klooster heb ik nooit wat door gekregen wel is de weg waar het aan ligt de arnhemse karrenweg tot een 2 honderd jaar geleden een hoofd weg naar duitsland.
er zijn in het verleden veel handels mensen vermoord op die weg vooral in de buurt van het solsegat,omdat mensen dat als rustplaats kozen
zodra de paarden waren uitgespannen konden ze niet snel meer vluchten.
één van mn voor vaderen uit de 17de eeuw was één van die overvallers die is toen ter dood veroordeeld in apeldoorn en op gehangen.
je zal merken dat als je bij het solse gat bent vooral s'nachts dat je constant gefluister hoort van alle kanten.
weer een reden tot nader onderzoek
Terug naar boven Ga naar beneden
Maire
Admin
Maire


Registratie : 03-11-12
Leeftijd : 66
Geboortedatum : 03-09-57
Woonplaats : Prov. Utrecht
Aantal berichten : 2279
Vrouw Maagd

Het Solse Gat Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het Solse Gat   Het Solse Gat Icon_minitimevr 29 maa - 9:37



Zo te lezen ben je ook hier in je uppie 's nachts geweest?

Hoe durf je dat toch.


nee3


Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.ayumi-coaching-counseling.nl/
conrodray

conrodray


Registratie : 08-11-12
Leeftijd : 62
Geboortedatum : 20-05-61
Woonplaats : schoonhoven
Aantal berichten : 314
Man Stier

Het Solse Gat Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het Solse Gat   Het Solse Gat Icon_minitimevr 29 maa - 10:08

als kind konden we gewoon door het bos zwerven ook als het donker was.
dat is denk ik ook de reden dat ik als nu westerling geen angst heb in een donker bos.
het is een stukje jeugd dat ik niet had willen missen heb gelukkig een goede jeugd gehad
Terug naar boven Ga naar beneden
Maire
Admin
Maire


Registratie : 03-11-12
Leeftijd : 66
Geboortedatum : 03-09-57
Woonplaats : Prov. Utrecht
Aantal berichten : 2279
Vrouw Maagd

Het Solse Gat Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het Solse Gat   Het Solse Gat Icon_minitimevr 29 maa - 11:17


Nou, inderdaad...toen ik het bericht had geplaatst dacht ik wat later aan het
feit dat jij daar bent opgegroeid en dan vind je dat helemaal niet eng, dan ben
je daarmee groot geworden en is dat heel eigen voor je.

Ik kan me voorstellen dat je dat niet had willen missen, ik ben midden in de stad
opgegroeid, daar zit een enorm verschil tussen.

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.ayumi-coaching-counseling.nl/
Gast
Gast




Het Solse Gat Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het Solse Gat   Het Solse Gat Icon_minitimevr 19 apr - 8:29

Nou Maíre je bent niet de enige hoor,ik loop ook vast niet door het bos midden in de nacht. Vooral niet alleen!

Maar tijdens een hunt heb ik niet zo heel veel last van. Dan ben ik met meerdere mensen, geeft me een vertrouwd gevoel. Maar zodra er een moment is dat we met z'n 2en zijn neemt de angst wel weer toe..... Ik noem het gezonde spanning.
Terug naar boven Ga naar beneden
Maire
Admin
Maire


Registratie : 03-11-12
Leeftijd : 66
Geboortedatum : 03-09-57
Woonplaats : Prov. Utrecht
Aantal berichten : 2279
Vrouw Maagd

Het Solse Gat Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het Solse Gat   Het Solse Gat Icon_minitimevr 19 apr - 10:54



Precies....dat is ook de angst die ik bedoel.

Ben absoluut geen fan van het door het bos gaan na zonsondergang,
krijg er niet echt een kick van....

Een onderzoek vind ik weer iets anders en dan ben je niet alleen, je bent
met een groep.

Als ik weleens naar de uitzendingen van G.H.I. kijk en dan bijvoorbeeld die in
de jungle van Vietnam waarbij ze alleen in een tempel gaan zitten terwijl er
van alles om hen heen gebeurd.....vind ik echt eng.

Nu is de Veluwe niet te vergelijken met welke Jungle dan ook maar ik weet
zeker dat daar ook van alles gaande is.

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.ayumi-coaching-counseling.nl/
conrodray

conrodray


Registratie : 08-11-12
Leeftijd : 62
Geboortedatum : 20-05-61
Woonplaats : schoonhoven
Aantal berichten : 314
Man Stier

Het Solse Gat Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het Solse Gat   Het Solse Gat Icon_minitimezo 16 jun - 10:46

heb nu met veel ouderen over het solse gat gesproken ook vandaag op Vaderdag weer met mijn vader er komt tot nu toe niet veel nieuwe feiten boven water het lijkt wel of sommige er weinig over kwijt willen door dit gaan mn oren spitsen dan is er meer aan de hand.
Terug naar boven Ga naar beneden
Maire
Admin
Maire


Registratie : 03-11-12
Leeftijd : 66
Geboortedatum : 03-09-57
Woonplaats : Prov. Utrecht
Aantal berichten : 2279
Vrouw Maagd

Het Solse Gat Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het Solse Gat   Het Solse Gat Icon_minitimezo 16 jun - 20:01

Het Solse Gat vind ik net zo mysterieus als Het Ronde Huis en het blijft mn aandacht trekken.

We zitten met zowel het Ronde Huis, de mythstee, het Belgenkamp, Huize Valentijn (Erica) als
het Solse Gat dus....met voldoende projecten nog om te onderzoeken, het eerste zitten we middenin
en de anderen nog helemaal in het begin.

Het blijft heel interessant, vooral als men er weinig over los wil laten.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.ayumi-coaching-counseling.nl/
Cindy
Co-Admin
Cindy


Registratie : 05-11-12
Leeftijd : 54
Geboortedatum : 06-08-69
Aantal berichten : 935
Vrouw Leeuw

Het Solse Gat Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het Solse Gat   Het Solse Gat Icon_minitimema 17 jun - 0:14

Juist, dat zwijgen dat maakt dat je er gewoon meer van wilt weten.
Dus, tentje mee en wild-kamperen aldaar?
Terug naar boven Ga naar beneden
Maire
Admin
Maire


Registratie : 03-11-12
Leeftijd : 66
Geboortedatum : 03-09-57
Woonplaats : Prov. Utrecht
Aantal berichten : 2279
Vrouw Maagd

Het Solse Gat Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het Solse Gat   Het Solse Gat Icon_minitimema 17 jun - 5:27

Dat is weer een top ideetje van je Cindy.....bbq'tje mee.....ik kom wel tussen jullie 
in liggen dan....weet niet of jullie dat erg vinden....
Denk niet dat ik alleen in een pub tentje die nacht zal overleven.....alhoewel....
ik heb natuurlijk wel Seth en Sjakie bij me....dat is een enorme geruststelling....
en als Janssen dan ook nog mee komt doet geen vlieg me meer kwaad....

Let's go....!!!!

strand   bed
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.ayumi-coaching-counseling.nl/
conrodray

conrodray


Registratie : 08-11-12
Leeftijd : 62
Geboortedatum : 20-05-61
Woonplaats : schoonhoven
Aantal berichten : 314
Man Stier

Het Solse Gat Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het Solse Gat   Het Solse Gat Icon_minitimema 17 jun - 6:30

Cindy we zetten maire op wacht met een soldaten pakkie aan
Terug naar boven Ga naar beneden
Maire
Admin
Maire


Registratie : 03-11-12
Leeftijd : 66
Geboortedatum : 03-09-57
Woonplaats : Prov. Utrecht
Aantal berichten : 2279
Vrouw Maagd

Het Solse Gat Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het Solse Gat   Het Solse Gat Icon_minitimema 17 jun - 7:33

Jaja....en jullie lachen zeker....wacht maar....neem Janssen wel mee....

gnagnagna
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.ayumi-coaching-counseling.nl/
Cindy
Co-Admin
Cindy


Registratie : 05-11-12
Leeftijd : 54
Geboortedatum : 06-08-69
Aantal berichten : 935
Vrouw Leeuw

Het Solse Gat Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het Solse Gat   Het Solse Gat Icon_minitimema 17 jun - 20:57

Als we Janssen, Sjakie, Seth en Demi mee nemen hoeft er niet eens iemand op wacht te staan.
De waakzaamheid van Demi, de felheid van Sjakie, de grootte van Janssen en het lieve van Seth, wie durft er dan nog bij ons in de buurt te komen.

Ik zal eens bij mijn broer informeren wat hij allemaal aan wild-kampeergerei heeft.
Hij heeft afgelopen weekend nog een nachtje wild gekampeerd in het Zandenbos, hihi, er was iets fout gegaan met de reservering van de scouting camping aldaar.
Terug naar boven Ga naar beneden
Maire
Admin
Maire


Registratie : 03-11-12
Leeftijd : 66
Geboortedatum : 03-09-57
Woonplaats : Prov. Utrecht
Aantal berichten : 2279
Vrouw Maagd

Het Solse Gat Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het Solse Gat   Het Solse Gat Icon_minitimema 17 jun - 22:05

Mag ik van te voren wel even aangeven dat ik een "oud ding" ben met reuma en enkele
versleten onderdelen.......kamperen vind werkelijk geweldig maar ik zal niet meer met een
pub-tentje uit de weg kunnen.....dan kan ik de volgende ochtend echt niets meer bewegen 
denk ik.


heks
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.ayumi-coaching-counseling.nl/
Cindy
Co-Admin
Cindy


Registratie : 05-11-12
Leeftijd : 54
Geboortedatum : 06-08-69
Aantal berichten : 935
Vrouw Leeuw

Het Solse Gat Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het Solse Gat   Het Solse Gat Icon_minitimedi 18 jun - 1:24

tja, dan zul je idd 's nachts gewoon op wacht moeten gaan staan in camouflage kleding, dan hoef je immers niet te liggen.Wink
We zoeken gewoon verder, en dan komt er vanzelf een oplossing aangewaaid waardoor je wel comfortabel en warm kunt slapen, zodat je de volgende ochtend weer zo fris als een hoentje bent.
Terug naar boven Ga naar beneden
Maire
Admin
Maire


Registratie : 03-11-12
Leeftijd : 66
Geboortedatum : 03-09-57
Woonplaats : Prov. Utrecht
Aantal berichten : 2279
Vrouw Maagd

Het Solse Gat Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het Solse Gat   Het Solse Gat Icon_minitimedi 18 jun - 2:15

ehhh.....heeft er iemand en toercaravan misschien....????

Wel bijzonder eigenlijk want dan maak je het ook 's avonds en 's nachts mee
plus het klapperen van een aantal tanden.....
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.ayumi-coaching-counseling.nl/
conrodray

conrodray


Registratie : 08-11-12
Leeftijd : 62
Geboortedatum : 20-05-61
Woonplaats : schoonhoven
Aantal berichten : 314
Man Stier

Het Solse Gat Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het Solse Gat   Het Solse Gat Icon_minitimedi 18 jun - 7:53

ja hoor hoeveel tourcaravans moet je hebben maire heb er nog twee staan haha komt wel goed
Terug naar boven Ga naar beneden
Maire
Admin
Maire


Registratie : 03-11-12
Leeftijd : 66
Geboortedatum : 03-09-57
Woonplaats : Prov. Utrecht
Aantal berichten : 2279
Vrouw Maagd

Het Solse Gat Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het Solse Gat   Het Solse Gat Icon_minitimedi 18 jun - 8:20

busfear1
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.ayumi-coaching-counseling.nl/
Gesponsorde inhoud





Het Solse Gat Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het Solse Gat   Het Solse Gat Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Het Solse Gat
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Solse Gat

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Spiritueel Wakker :: Paranormaal :: Mysterie-
Ga naar: