Spiritueel Wakker
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Spiritueel Wakker

Spiritueel en paranormaal forum
 
IndexLaatste afbeeldingenInloggenRegistreren
DIT FORUM IS GESLOTEN!! * * (gezien het feit dat er geen mogelijkheid is om het forum op slot te zetten maar alleen definitief te verwijderen, heeft het alleen nog een functie als data bank * *

 

 De sjamaan

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Snowhawk




Registratie : 04-11-12
Leeftijd : 55
Geboortedatum : 14-08-68
Woonplaats : Noord-Brabant
Aantal berichten : 306
Vrouw Leeuw

De sjamaan Empty
BerichtOnderwerp: De sjamaan   De sjamaan Icon_minitimema 5 nov - 2:06

Als je het wordt sjamaan gebruikt, weet iedereen gelijk over wat voor iemand je het hebt. Echter, in de meeste gevallen plaatsen mensen de sjamaan bij de Native Americans en laat het nou net zo zijn dat dit eigenlijk niet correct is.

Veel Native Americans vinden de term sjamaan of shaman nogal beledigend: het laat zien, volgens hen, dat je maar weinig begrepen hebt van hun tradities. Ander zou je immers weten dat medicin-keeper de juiste benaming is en dat sjamaan of shaman thuis hoort bij de Mongolische en Siberische tradities.

Ik hou het even op medicin-keeper omdat mij dat het meest aan het hart ligt:

Een medicin-keeper kan zowel een man als vrouw zijn. Traditioneel gesproken zoekt een medicin-keeper zijn leerlingen zelf uit. Hij let daarbij op tekenen die erop duiden dat een nog jong kind aanleg heeft om medicin-keeper te worden.
Kinderen die in onze maatschappij als afwijkend worden beschouwd (ADHD/ADD, ASS, dat soort dingen) worden door medicin-keepers eerder als een van hun beschouwd. Medicin-keepers zijn dan ook niet zelden een beetje excentriek en zonderling.

Medicin-keepers zorgen voor het welzijn van hun stam. Dat welzijn is breed: het strekt zich uit van heling en genezing tot advies over relaties.

Er is veel controverse onder de Native Americans over het opleiden van niet-Native-Americans tot medicin-keeper. Men vindt het vragen van geld ongepast, men vindt het vaak heel erg beledigend om blanken om te leiden tot medicin-keeper. Het collectieve leed dat door blanken is veroorzaakt is nog lang niet vergeten.

Er zijn echter ook Native Americans die van mening zijn dat dit leed juist uitgewist kan worden door blanken op te leiden en dat het opleiden van blanken juist essentieel is om de tradities te bewaren. Er zijn immers niet veel Native Americans meer en lang niet alle Native Americans hebben nog zin in hun tradities. Leven in een reservaat betekent namelijk automatisch leven in bittere armoede. (De gemiddelde leeftijd van Native Americans in reservaten ligt op een schrikbarende 45 jaar)

Andere tradities, zeker de Mongolische en Siberische, hebben weinig problemen met het opleiden van wie dan ook.

Zelf word ik opgeleid tot sjamanka. Degene die mij opleidt is zelf gedurende 16 jaar opgeleid door een Lakota-medicin-keeper. Ik kies voor het woord sjamanka omdat ik het heilige van de medicin-keeper wil respecteren.


Laatst aangepast door Snowhawk op wo 7 nov - 5:06; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
http://snowhawkscall.nl
Snowhawk




Registratie : 04-11-12
Leeftijd : 55
Geboortedatum : 14-08-68
Woonplaats : Noord-Brabant
Aantal berichten : 306
Vrouw Leeuw

De sjamaan Empty
BerichtOnderwerp: Re: De sjamaan   De sjamaan Icon_minitimema 5 nov - 2:10

Maire schreef:
Bij het woord sjamaan denk ik wel direct aan iemand van de Native Americans of de Mongoolse
kant op, niet echter de Siberische richting op.
Ook nooit geweten dat de term eerder beledigend is voor de Native Americans.
Net zo min over kinderen met AdHD/+, het collectieve leed door blanken.
Dat het leven binnen een reservaat bittere armoede is en de leeftijdsverwachting niet hoger\
is dan hooguit 45 jaar.....zit ik echt van te kijken.

Geeft me wel een heel andere kijk er op.

Mooi en goed dat je hier een topic over hebt geopend Snow!


gast schreef:
@Snowhawk
Heb je ook herinneringen aan een eerder leven als sjamaan of als medicin-keeper?

Snowhawk schreef:
Ja, twee. Een leven bij de cherokee en een leven bij de Inca's, beide keren een vrouw, beide keren een medicijnvrouw. Verder als Keltische, binnen het Druidisme, wat ook veel raakvlakken kent met het sjamanisme. Ook weer als vrouw.


gast schreef:
Volgens Linda Wormhoudt is het zo;

Sjamanisme

Het woord sjamaan komt oorspronkelijk uit het Tunguz, een Siberische taal, en betekent "de extatische". In het sjamanisme gaat men ervan uit dat alles in de natuur bezield is, en dat er contact te leggen is met die zielen. Een traditionele sjamaan is iemand die contact legt met de geesten en zielenwereld, soms is hij of zij daarnaast ook een genezer, een roeper van wild, een begeleider van rituelen.

De term sjamaan wordt nu door antropologen gebruikt om een scala aan genezers, medicijnmannen en priesters te benoemen die met trance werken. Antropologen gaan er van uit dat sjamanisme een manier van leven is die vooral bij jagers /verzamelaars voorkwam, en is ontstaan in de oude steentijd. Het is hoogstwaarschijnlijk de voorloper van alle religieuze en magische tradities.

bron; soulritual.nl van Linda Wormhoudt

Terug naar boven Ga naar beneden
http://snowhawkscall.nl
 
De sjamaan
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Sjamaan Spiegel orakel

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Spiritueel Wakker :: Sjamanisme, wicca, religies en andere culturen :: Sjamanisme-
Ga naar: